2013. június 10., hétfő

Surströmming, azaz a rohasztott hering - ne féljünk tőle (de igen)! / Var inte rädd för surströmmingen (jo)!

Ha Svédország, akkor surströmming! Ugyanis előbb-utóbb elkerülhetetlenül az asztalra kerül. A szezonja augusztusban van, de a körültekintő szervezésnek hála én már májusban közelebbi ismeretségbe kerültem vele. Talán hallottátok hírét a rohasztott heringnek és azt is tudjátok, hogy naaaagyon büdös. Nos, én is ezzel az alapismerettel vártam (nem vártam!) a surströmming próbát, ami azért elég magas a vikinglécen. Mikor már láttam, hogy a lakóközösség komolyan szervezi az euróvízióval egybekötött surströmming vacsorát, egyre inkább kétségbeesve érdeklődtem a svédeknél, milyen is a rohasztott hering. A válaszok:
"Igen, nagyon büdös, de majd vízben fogjuk kinyitni a kedvedért."
"Az íze? Leginkább azt érezni, hogy nagyon sós."
"Filét veszünk, az való kezdőknek." Ezzel szemben, egy másik: "egész halat kellett volna enni, annak nem olyan intenzív az íze."
"Sok köretet egyél és nagyon kevés surströmminget."

Összegyűltünk a szomszédokkal, barátokkal, üzletfelekkel azon a szép, májusi szombat estén és nekiálltunk az előkészületeknek a közös helyiségben. Itt volt az idő! Először is egy kis snapsszal indítottunk, mert az dukál a halhoz. A surströmming már nyitva (víz alatt), de még a konzervdobozban. A szag elviselhető, egyelőre nem áradt szét. A tányérba helyezünk egy pászka szerű kenyeret, a tetejére krumplit karikázunk, lilahagymát szórunk. Jöhet rá a surströmming. Igyekeztem apró darabokra vágni, hogy ne legyen olyan intenzív az íze. A tetejére tejfölt tettünk, majd letakarjuk még egy szelet kenyérrel. 

surströmming // rohasztott hering


Túlélhető, de vacsora közben már elterjedt A Szag, ami azért nagyban rontotta a gasztronómiai élményt. Nem fogok minden nap surströmminget enni, de a szabad ég alatt megismételném a mutatványt.



Om man bor i Sverige och främst då i Västernorrland, då kan man inte undvika att äta surströmming. Surströmmingspremiären är i augusti, men tack vare mina grannar, jag kunde träffa fisken redan i maj. Jag hade hört några rykten om surströmmingen och anade att den luktar mycket, mycket illa. Så jag såg (inte alls) fram emot på det surströmmingsprovet som låg på en hög nivå i vikingakursen (kan jämföras med magisterexamen). När vi började organisera surströmmingsmiddagen och realiserade att vi kommer att äta surströmming snart, började jag fråga svenskarna i panik hur det är med surströmmingen. Svaren:
"Jaaa, den luktar illa, så vi ska öppna den i vatten för din skull."
"Hur den smakar? Nja, man känner mest att den är saltig."
"Vi ska köpa filé, som är bra för nybörjare." Sen en granne: "Du skulle ha ätit hel fisk, den smakar inte så starkt."
"Ät mycket tillbehör och lite-lite surströmming!"

 Dagen har kommit! Svenskarna förberedde allt för surströmmingsfesten och jag försökte att förbereda mig själv (mentalt). Funderade på mitt testamente. Vi började med lite snaps som passar till fisken (vilken gjorde att skräcken blev aningens mindre). Surströmmingsburken är redan öppet (gjort under vattnet). Lukten är inte så farlig. Än. Vi gör en klämma (två stora bitar av hårt tunnbröd med kokt potatis, röd lök, gräddfil och surströmming). Jag försöker att lägga surströmmingen i små bitar för att smaken blir inte så intensiv.

 Jag överlevde det, men lukten spred sig i rummet, som om den granskade mina gastronomiska upplevelser. Jag ska inte äta surströmming varje dag, men jag skulle göra det en gång till, fast utomhus.






2 megjegyzés:

  1. No igen :) En is kostotlatm, nekem ( is) bejött :)
    De latszik, hogy te eszakabbra vagy, itt Göteborgban nem eszik igazan.
    Akarkit kerdeztem az ismerettsegböl, egy sved sem kostolta meg, de nem is akarjak, szerintuk csak eszakon szeretik :) Egy francia csaj, akinek sved a ferje, ö kostolta egyedul....En a teraszon bontottam ki amikor egyedul voltam otthon, a csalad elött nem mertem :)

    VálaszTörlés
  2. Hehe, jól tetted, hogy a teraszon bontottad ki, másképp az egész lakásban terjengett volna a szag. :)) Bár vélhetöen így is érzte az egész utca, hogy mire vállalkoztál. :)))
    Igen, itt nagyon népszeru a surströmming, rádásul az Oscars gyára itt van a közelben.

    VálaszTörlés